فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

۶ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

IP PHONE سیسکو ۷۹۶۱

شرکت سیسکو یکی از برترین و قدرتمند‌ترین تولید‌کنندگان تجهیزات تلفن‌های تحت شبکه یا VOIP می‌باشد . تلفن‌های IP شرکت سیسکو به دلیل کیفیت بسیار بالا و امکانات بی‌نظیری که دارند همواره از جایگاهی ویژه در بازار تجهیزات ویپ برخوردار هستند . در ادامه می‌توانید اطلاعات دقیق تلفن سیسکو ۷۹۶۱ ، یکی از پرطرفدارترین تولیدات این کمپانی قدرتمند را مشاهده نموده و سفارش خود را برای خرید این محصول ثبت نمایید .

چرا تلفن سیسکو ۷۹۶۱ ؟

امروزه بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون برای بالابردن کیفیت سیستم تلفنی شرکت و همچنین افزایش بهره‌وری سازمان به تلفن‌های تحت شبکه یا VOIP روی می‌آورند . اما همواره هزینه تهیه تجهیزات لازم برای راه‌‌اندازی یک سیستم تلفنی ویپ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر کارفرما می‌باشد به خصوص زمانی که تعداد کاربران یا کلاینت‌ها بالا می‌رود . به همین دلیل تلفن‌ سیسکو ۷۹۶۱ با سازگاری با پروتکل‌های sip و sccp ، کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسبی که دارد می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های مدیران شبکه و یا متخصصین VOIP باشد .

نگاه کلی به تلفن سیسکو ۷۹۶۱

تلفن سیسکو ۷۹۶۱ از یک صفحه‌ نمایش ۲۲۲*۳۲۰ تک رنگ بهره می‌برد که امکان تغییر برخی تنظیمات ساده و ظاهری تلفن را به کمک کلید‌های سخت افزاری برای کاربر فراهم می‌کند . همانطور که در تصویر فوق می‌بینید تلفن سیسکو ۷۹۶۱ دارای دو پورت اترنت می‌باشد که یکی از آن‌ها برای اتصال به سوییچ VOIP ، و دیگری برای اتصال کامپیوتر کنار تلفن به شبکه شرکت می‌باشد . تامین برق cisco 7961 می‌تواند به کمک POE و یا اتصال مستقیم تلفن سیسکو ۷۹۶۱ آداپتور صورت گیرد . فریمور پیشفرض این تلفن sccp بوده که برای اتصال به مراکز تلفنی سیسکو طراحی شده است اما در صورتی که می‌خواهید از این تلفن برای اتصال به مراکز تلفنی sip ساپورت مانند ایزابل استفاده نمایید می‌توانید فریمور تلفن را به کمک tftp سرور به حالت sip ساپورت تغییر دهید . فایل فریمور تلفن و نرم‌افزار tftp در تب دانلود در همین صفحه برای کاربران سایت قابل دریافت می‌باشد . ( تغییر فریمور توسط تیم فنی فیجیکا به صورت رایگان برای مشتریان عزیز انجام می‌شود . )

  • hasan ali
  • ۰
  • ۰

معرفی پروتکل‌های RTP و RTCP

به چهارمین قسمت از مجموعه بلاگ آموزش راه اندازی ویپ سیسکو خوش‌ آمدید . همانطور که از موضوع این مقاله آموزشی مشخص است در این قسمت از مجموعه مقالات آموزشی Figika می‌خواهیم در مورد دو پروتکل RTP و RTCP صحبت کرده و کاربرد آن‌ها در دنیای VOIP را مورد بررسی قرار دهیم . پس با ما همراه باشید .

پروتکل RTP و RTCP

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا این پروتکل‌ها به قدری مهم هستند که در یک مقاله‌ی جداگانه به معرفی و بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم . برای پاسخ به این سوال بهتر است در مرحله‌ی اول با کاربرد یا بهتر است بگوییم وظیفه پروتکل RTP و RTCP آشنا شوید .

در دنیای سیستم‌های تلفنی تحت پیاده سازی ویپ شبکه یا VOIP دو پروتکل مهم و کاربردی برای انتقال مدیا وجود دارد که یکی از آن‌ها پروتکل RTP و دیگری RTCP می‌باشد . بنابراین لازم است تا تمامی متخصصان سیستم‌های تلفنی VOIP با آن‌ها آشنایی داشته باشند .

پروتکل RTP چیست و چه کاربردی دارد ؟

از نظر مدل OSI پروتکل RTP در لایه‌ی چهارم فعالیت می‌کند و اطلاعات خاصی را به بسته‌های ارسالی ما اضافه می‌کند ، برخی از این اطلاعات عبارت است از :

Time Stamp : این پارامتر به ما کمک می‌کند تا با Buffer کردن اطلاعات مشکلاتی مانند Jitter را از از بین ببریم . ( در رابطه با این موضوع در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد . )

Sequence Number : به کمک اطلاعات این پارامتر می‌توانیم ترتیب بسته‌های ارسال شده را حفظ کنیم ، به عبارتی در سمت ارسال کننده به تمامی بسته‌ها یک شماره اختصاص می‌دهیم تا در سمت گیرنده با استفاده از این شماره‌ها بسته‌ها را مرتب کرده و مدیای مورد نظر خود را بازسازی کنیم .

Payload Type : همانطور که گفتیم پروتکل RTP یک پروتکل انتقال مدیا می‌باشد . یعنی می‌تواند صوت یا تصویر را به سمت دیگر انتقال دهد . این پارامتر تعیین می‌کند که بسته‌های ما از کدام نوع هستند .

پروتکل RTCP چیست و چه کاربردی دارد ؟

پروتکل RTCP همکار پروتکل RTP می‌باشد که وظیفه جمع‌آوری برخی اطلاعات را به عهده دارد ، این اطلاعات عبارت است از :

Packet Count : همانطور که از معنای آن مشخص است به شمارش پکت‌ها یا به عبارتی تعداد پکت‌ها اشاره می‌کند .

Packet Loss : تعداد پکت‌هایی که در طول برقراری ارتباط از دست رفته‌اند .

Packet Delay : میزان تاخیری است که یک پکت تا رسیدن به مقصد خواهد داشت .

Jitter : به اختلاف زمان بین Packet Delay گفته می‌شود . یعنی اگر تاخیر پکت اول ۲۰۰ میلی ثانیه و تاخیر پکت دوم ۲۵۰ میلی ثانیه باشد میزان جیتر در این رابطه ۵۰ میلی ثانیه خواهد بود .

پروتکل RTP و RTCP چگونه کار می‌کنند ؟

زمانی که دو شخص با یکدیگر وارد مکالمه صوتی یا ویدیویی می‌شوند پروتکل RTP با یک پورت زوج در بازه‌ی عددی ۱۶۳۸۴ تا ۳۲۷۶۷ و پروتکل RTCP با پورت فرد بعدی شروع به فعالیت می‌کنند تا ارتباط صوتی یا تصویری به درستی بین دو طرف مکالمه برقرار شود . به عنوان مثال بعد از شروع مکالمه RTP با پورت ۱۶۳۸۶ و RTCP با پورت ۱۶۳۸۷ باعث شکل‌گیری و برقراری صحیح مکالمه صوتی با تصویری می‌شوند .

حال که با دو پروتکل RTP و RTCP آشنا شدید و نحوه عملکر آن‌ها را یاد گرفتید حتما دلیل اهمیت بالای این دو پروتکل را در دنیای سیستم‌های تلفنی تحت شبکه یا VOIP پیدا کرده‌اید . زمانی که شما یک پروژه پیاده سازی و پیاده سازی VOIP را آغاز می‌کنید باید متناسب با سناریویی که می‌خواهید اجرا کنید سرویس‌های زیرساختی خود را نیز آماده کنید . مثلا باید بدانید که اگر در مسیر‌هایی مثل لینک‌های WAN یا … بسته‌های صوت شما با تجهیزاتی مثل فایروال رو به رو می‌شوند حتما باید پورت‌های RTP و RTCP روی این تجهیزات باز باشد . یا مثلا اگر می‌خواهید امنیت بسته‌های خود را کمی بیشتر حفظ کنید می‌توانید از پورت‌های خاص یا بازه محدود‌تری از بازه‌ی اعداد ذکر شده برای پورت‌ها استفاده کنید .

نکته : در بخش معرفی پروتکل RTCP نکاتی در مورد تاخیر و Jitter در شبکه ذکر شد . به عنوان یک کارشناس سیستم‌های تلفنی ویپ باید به یاد داشته باشید که همواره وجود تاخیر به میزان کم در شبکه امری طبیعی می‌باشد ، اما اگر این تاخیر کمی طولانی باشد یا میزان Jitter در آن بالا باشد نمی‌توانید به درستی از سیستم‌هایی که به پهنای باند اختصاصی احتیاج دارند ( مانند VOIP ) استفاده کنید و باید قبل از پیاده سازی سناریوی خود مشکل شبکه را برطرف کنید . این اقدام همواره با استفاده از تجهیزات جدید یا تنظیم سرویس‌هایی مثل QOS در شبکه می‌تواند قابل حل باشد .

مطالب مرتبط با این بخش از سری مقالات آموزش Cisco Collaboration در همین نقطه به پایان می‌رسد . در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام می‌توانید از طریق فیلد دیدگاه‌ها با کارشناسان Figika در ارتباط باشید .

 

  • hasan ali
  • ۰
  • ۰

سلام به همه‌ی دانشجویان و علاقه‌مندان به مراکز تلفنی تحت شبکه یا VOIP . با یکی دیگر از مجموعه مقالات آموزش پیاده سازی ویپ در خدمت شما عزیزان هستیم . همانطور که از عنوان این قسمت از بلاگ Figika پیداست ، در این مقاله می‌خواهیم مراحل تنظیم IVR یا تلفن گویا در ایزابل را مورد بررسی قرار دهیم . با ما همراه باشید .

تلفن گویا در ایزابل

همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین سرویس‌هایی که صاحبان کسب و کارها پس از پیاده سازی ویپ از شما درخواست می‌کنند ، سرویس تلفن گویا یا IVR می‌باشد . این سرویس به ما این امکان را می‌دهد تا یک پیام از قبل ضبط شده برای  پیاده سازی VOIP فرد تماس‌ گیرنده پخش کنیم و از وی بخواهی برای اتصال به بخش‌های مختلف سازمان اعداد بخصوصی را با استفاده از صفحه کلید تلفن شماره‌گیری نماید .

برای ساخت تلفن گویا باید با مفاهیمی مانند System Recording و Announcement در ایزابل که در مقالات قبلی به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم آشنایی داشته باشد تا بتوانید فایل‌های صوتی مورد نظر خود را روی مرکز تلفن خود قرار دهید .

برای ایجاد IVR یا تلفن گویا در ایزابل در قدم اول باید به پنل تحت وب مرکز تلفن خود لاگین کرده و سپس به آدرس PBX > PBX Configuration > IVR مراجعه کنید و برای ساخت یک تلفن گویا یا IVR جدید روی Add IVR کلیک کنید .

تلفن گویا در ایزابل

IVR در ایزابل

در ادامه فیلد‌هایی که باید در صفحه نمایش داده شده کامل کنید را بررسی می‌کنیم .

  • IVR Name : در این فیلد باید یک نام برای این تلفن گویا انتخاب کنید .
  • IVR Description : در این فیلد می‌توانید یک توضیح کوتاه برای نظم‌دهی به تنظیمات خود وارد کنید . ( سعی کنید هنگام پیاده سازی ویپ  تنظیمات خود را به صورت منظم و با نامگذاری صحیح انجام دهید تا هنگام رفع مشکل یا تحویل آن به کارشناسان دیگر با مشکل رو به رو نشوید . )
  • Announcement : پیغامی که می‌خواهید  پیاده سازی ویپ برای فرد تماس‌گیرنده پخش شود را انتخاب کنید . ( نحوه قرار دادن صدای ضبط شده در سیستم تلفنی در مقالات قبلی سری آموزش‌های راه اندازی VOIP با مرکز تلفن ایزابل مورد بررسی قرار گرفته است . )
  • Direct Dial : اگر این گرینه را فعال کنید ، فرد تماس گیرنده می‌تواند به صورت مستقیم داخلی مورد نظر خود را شماره‌گیری کند .
  • Time Out : در این فیلد تعیین کنید تا مرکز تلفن چه قدر باید پس از پخش پیغام منتظر وارد کردن عدد بماند .
  • Invalid Retries : در این فیلد تعیین می‌کنید که کاربر چند بار می‌تواند اشتباه شماره‌گیری کند .
  • Invalid Retries Recording : در این فیلد می‌توانید یک اعلان انتخاب کنید تا زمانی که فرد تماس‌گیرنده شماره اشتباهی را وارد کرد برای وی پخش شود . ( اگر روی حالت پش‌فرض تنظیم کنید مرکز تلفن از صدا‌های پیش‌فرض خود استفاده می‌کند . )
  • Append Announcement on Invalid : با فعال کردن این گزینه می‌توانید تعیین کنید تا در صورتی که کاربر شماره اشتباهی را شماره‌گیری کرد و صدای مربوطه پخش شد ، صدای اصلی تلفن گویای شما مجدد برای وی پخش شود .
  • Return on Invalid : شما می‌توانید تلفن گویای خود را به صورت تو در تو نیز طراحی کنید . اگر این گزینه فعلا باشد ، زمانی که کاربر از یک IVR وارد یک IVR دیگر شده باشد و شماره اشتباهی را شماره گیری کند مجدد به منوی اول تلفن گویا در ایزابل باز می‌گردد .
  • Invalid Recording : اگر کاربر به تعداد دفعاتی که شما تعیین کردید شماره اشتباهی را شماره‌گیری کند ، مرکز تلفن این اعلان را برای وی پخش می‌کند .
  • Invalid Destination : اگر کاربر شماره‌ی اشتباهی را وارد کرد به این مقصد هدایت شود .
  • Timeout Retries : در این فیلد ماکزیمم تعداد دفعات Timeout را تعیین می‌کنیم .
  • Timeout Retries Recording : اگر Timeout شد چه پیامی باید پخش شود .
  • Append Announcement on Timeout : اگر Timeout شد مجدد صدای اول تلفن گویا پخش شود .
  • Return on Timeout : اگر فرد از یک IVR دیگر به این IVR هدایت شده بود و Timeout شد مجددا به منوی اول هدایت شود .
  • Timeout Recording : اگر به تعداد دفعات ماکزیمم Timeout شد چه پیامی پخش شود .
  • Timeout Destination : اگر Timeout شد فرد تماس گیرنده به کدام مقصد هدایت شود .
  • IVR Entries : این فید‌ها یکی از مهم‌ترین بخش تنظیمات در مراحل تنظیم تلفن گویا در ایزابل می‌باشد . در بخش Digits Pressed باید یک شماره وارد کنید و در بخش Destination تعیین کنید که اگر فرد تماس گیرنده آن شماره را وارد کرد به کدام مقصد هدایت شود . مقصد تعیین شده می‌تواند یک داخلی ، IVR دیگر ، قطع کردن تماس ، یک Announcement و … باشد .

پس از اعمال تنظیمات فوق باید با زدن Submit و سپس Apply Config تنظیمات را ذخیره نمایید .

مطالب مرتبط با این مقاله آموزش در همین نقطه به پایان می‌رسد ، در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام می‌توانی از طریق فیلد دیدگاه‌ها با کارشناسان Figika در ارتباط باشید .

  • hasan ali
  • ۰
  • ۰

آشنایی با نحوه تنظیم OUTBOUND ROUTE در سیستم تلفنی FREEPBX

سلام . با مقاله‌ای دیگر از مجموعه Blog آموزش پیاده سازی VOIP با استفاده از مرکز تلفن پرطرفدار FreePBX در خدمت شما عزیزان هستیم . همانطور که از موضوع مقاله مشخص است در این قسمت از مقالات آموزشی Figika می‌خواهیم در مورد تنظیم مسیر خروجی در FreePBX صحبت کنیم . با ما همراه باشید .

مسیر خروجی در FREEPBX

قبل از شروع توضیحات ، بهتر است ابتدا کاربرد این بخش از تنظیمات مرکز تلفن FreePBX را مطرح کنیم . یکی از مهم‌ترین اقداماتی که به عنوان یک متخصص سیستم‌های تلفنی تحت شبکه باید پس از پیاده سازی VOIP در یک سازمان انجام دهید ، تنظیم مسیر خروجی یا Outbound Route در مرکز تلفن می‌باشد . شما به کمک مسیر خروجی می‌توانید پیاده سازی VOIP تعیین کنید که زمانی که هر یک از کاربران با تلفن‌های ، خود شماره‌ای را شماره‌گیری می‌کنند تماس آن‌ها به کدام سمت ارسال شود . به عنوان مثال تعیین می‌کنید اگر شخصی شماره‌ای غیر از داخلی‌های موجود در شرکت را گرفت ، تماس وی از طریق ترانکی که بین مرکز تلفن و گیتوی ایجاد کردیم به سمت خطوط PSTN هدایت شود . برای تنظیم این سیستم باید در ابتدا وارد پنل تحت وب مرکز تلفن خود شده و سپس از بخش Connectivity روی Outbound Route کلیک کنید و سپس برای ایجاد یک مسیر جدید روی Add Outbound Route کلیک کنید تا تنظیمات مربوطه برای شما نمایش داده شود . در ادامه مقاله هر یک از بخش‌های تعریف مسیر خروجی یا Outbound Route در FreePBX را مورد بررسی قرار می‌دهیم .

تب Route Setting تنظیمات Outbound Route در FreePBX

  • Route name : یک نام برای مسیر خروجی خود انتخاب کنید .
  • Route CID : می‌توانید یک مقدار برای CID مسیر انتخاب کنید تا به جای CID فرد نشان داده شود .
  • Route Password : می‌توانید یک رمز برای این مسیر تعیین کنید تا کاربر با وارد کردن رمز بتواند تماس برقرار کند .
  • Route Type : نوع مسیر را انتخاب کنید که در صورتی که برای تماس اضطراری باشد می‌توانید روی Emergency قرار دهید .
  • Music On Hold : می‌توانید یک موزیک انتظار دلخواه برای این مسیر تعیین کنید .
  • Time Group : می‌توانید یک Time Group خاص برای این مسیر تعیین کنید تا این مسیر خروجی تنها در زمان‌های خاص در دسترس باشد . ( تنظیمات Time Group را در مقالات بعدی آموزش راه اندازی VOIP با FreePBX مورد بررسی قرار خواهیم داد . )
  • Route Position : می‌توانید اولویت این مسیر خروجی در FreePBX را تعیین کنید . ( در صفحه اصلی تنظیمات مسیر خروجی راه اندازی VOIP تمامی Outbound Routeها در یک جدول نمایش داده می‌شود . هنگامی که کاربران شماره‌ای را شماره‌گیری می‌کنند این جدول از بالا به پایین بررسی می‌شود تا تماس به اولین مسیری که شماره را Match می‌کند ارسال شود . )
  • Trunk Sequence for Matched Routes : در این بخش باید ترانکی را که در مرحله‌ی قبل برای مرکز تلفن FreePBX خود ایجاد کردید را انتخاب پیاده سازی VOIP کنید تا تماس به سمت آن ارسال شود . ( تنظمات Trunk در FreePBX در جلسات قبلی مورد بررسی قرار گرفته است . )
  • Optional Destination on Congestion : در صورتی که Trunk‌های انتخاب شده به هر دلیلی در دسترس نبودند تماس به مقصد تعیین شده در این فیلد هدایت می‌شود .

مسیر خروجی در مرکز تلفن FreePBX

تب Dial Patterns تنظیمات مسیر خروجی در FreePBX

در این تب می‌توانید شماره‌ی گرفته شده توسط کاربران را بررسی کرده و آن را دستکار کنید و تنها در صورتی که شماره گرفته‌ شده با الگوی مورد نظر شما Match شد آن را به سمت Trunk مورد نظر هدایت کنید .

  • Prepend : در صورتی که شماره گرفته شده با الگوی ما Match شود ، مقداری که در این بخش وارد می‌کنید به ابتدای شماره گرفته شده توسط کاربر اضافه خواهد شد . ( این فیلد کاربرد‌های خاص خود را دارد که در مباحث بعدی بررسی می‌کنیم . )
  • Prefix : در صورتی که شماره گرفته شده با الگوی ما Match شود ، مقداری که در این فیلد وارد می‌کنید از ابتدای شماره گرفته شده کم می‌شود . مثلا اگر در ابتدای شماره‌ها کاربران عدد ۹ را شماره گیری کنند ابتدا این شماره حذف شده و سپس به سمت مخابرات ارسال می‌شود .
  • Match Pattern : الگویی که شماره باید پیاده سازی VOIP با آن Match شود . ( در ادامه نحوه وارد کردن الگو را معرفی می‌کنیم . )
  • Caller ID : شماره فرد تماس گیرنده را می‌توانید در این فیلد وارد کنید تا تنها آن فرد بتواند از این مسیر استفاده کند .

و اما نحوه تعیین الگوی شماره‌ها :

  • X : این حرف یعنی هر رقم بین صفر تا ۹
  • Z : این حرف یعنی هر رقم بین یک تا ۹
  • N : این حرف یعنی هر رقم بین ۲ تا ۹
  • . : نقطه به معنای هر رقم ، به هر تعداد می‌باشد .
  • [۱۶-۹] : به کمک براکت می‌توانیم بازه‌ی اعداد را برای الگوی خود تعیین کنیم . مثلا این مقدار یعنی اعداد ۱ و ۶ تا ۹ که می‌شود : ۱ ۶ ۷ ۸ ۹

مثال : مثلا .۰۹ می‌تواند برای شماره‌های همراه مناسب باشد یا .XZ می‌تواند برای همه شماره‌ها به جز خارج از کشور مناسب باشد .

Outbound Route در مرکز تلفن FreePBX

تب Import/Export Patterns تنظیمات مسیر خروجی در FreePBX

در این بخش می‌توانید الگو‌های مورد نظر خود را به صورت دسته‌ای در قالب یک فایل CSV روی مرکز تلفن خود آپلود کنید . برای درک بهتر موضوع می‌توانید ابتدا یک خروجی از مرکز تلفن گرفته و سپس متناسب با فایل دریافت کرده الگو‌های خود را درون‌ریزی کنید .

Outbound Route در FreePBX

تب Additional Settings تنظیمات مسیر خروجی در FreePBX

در این بخش می‌توانید یکی از مهم‌ترین تنظیمات مسیر خروجی در FreePBX یعنی ضبط تماس را مشاهده کنید . شما با استفاده از فیلد Call Recording می‌توانید تعیین راه اندازی ویپ کنید که تمامی تماس‌های برقرار شده توسط این مسیر خروجی ضبط شوند .

مطالب مرتبط با این مقاله آموزشی در همین نقطه به پایان می‌رسد . در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام می‌توانید از طریق فیلد دیدگاه‌ها با کارشناسان VOIP گروه Figika در ارتباط باشد .

مسیر خروجی در FreePBX

 

  • hasan ali
  • ۰
  • ۰

به سومین قسمت از مجموعه مقالات آموزش راه اندازی ویپ سیسکو خوش‌ آمدید . در این قسمت از مجموعه بلاگ آموزشی وبسایت Figika می‌خواهیم پس جواب دادن به سوال ” PVDM چیست ؟ ” نسل‌های مختلف آن را بررسی کرده و برخی نکات مهم در مورد این قطعه پرکاربرد را مطرح کنیم . با ما همراه باشید .

PVDM چیست و چه کاربردی دارد ؟

اگر کمی با مفاهیم شبکه و تجهیزات آن آشنایی داشته باشید حتما نام روتر‌های سیسکو را بار‌ها و بار‌ها شنیده‌اید ، ” تجهیزاتی قدرتمند و پرکاربرد که از آن‌ها برای مسیریابی و هدایت بسته‌های دیتا در شبکه استفاده می‌شود . ” ، همانطور که از این تعریف ساده پیداست یکی از مهم‌ترین وظایفی که روتر‌های سیسکو انجام می‌دهند عمل مسیریابی بسته‌های دیتا می‌باشد . اما روتر‌های سیسکو کاربرد‌های دیگری نیز دارند که یکی از آن‌ها استفاده از روتر سیسکو به عنوان PBX یا یک مرکز تلفن می‌باشد ، در واقع شما می‌توانید از برخی روتر‌های سیسکو به راه اندازی VOIP عنوان یک مرکز تلفن یا یکی Voice Gateway نیز استفاده کنید ، اما نکته بسیار مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که زمانی که شما یک روتر سیسکو تهیه می‌کنید ، منابع سخت‌افزاری آن صرفا برای عمل مسیریابی و هدایت بسته‌های دیتا در نظر گرفته شده و برای این که روتر‌ها بتوانند عمل نمونه برداری ، فشرده‌سازی صدا و … که در مقاله ” آشنایی با کدک‌های صوتی ” در مورد آن‌ها صحبت کردیم را انجام دهند ، احتیاج به چیپ‌های DSP یا Digital Signal processor ها دارند که این چیپ‌ها روی کارت‌های PVDM سوار هستند . نمونه‌ای از کارت‌های PVDM شباهت بسیار زیادی به مموری‌ها دارند را می‌توانید در تصویر ذیل مشاهده کنید .

آشنایی با PVDM

حال که پاسخ سوال PVDM چیست ؟ را متوجه شدید باید بدانید که در صورتی که روی روتر از کارت‌ها یا ماژول‌های FXS ، FXO و … بدون PVDM استفاده کنیم این ماژول‌ها کار نخواهند کرد ، چرا که وظیفه پردازش سیگنال‌ها همه به عهده PVDM بوده و این ماژول‌ها نمی‌توانند صوت را پردازش کنند .

بنابراین اگر روتر سیسکو دارد و می‌خواهید از آن به عنوان مرکز تلفن استفاده کنید باید در قدم اول یک PVDM مناسب برای روتر تهیه کرده و آن را روی خدمات VOIP روتر خود قرار دهید . برای این کار کافیست در روتر را مانند تصویر ذیل باز نمونه و کارت را در اسلات‌های مربوطه قرار دهید . به یاد داشته باشید که این کارت‌ها شباهت زیادی به مموری دارند و اسلات PVDM را با مموری روتر اشتباه نگیرید .

نکته : در نظر داشته باشید که برخی روتر‌های جدید‌تر سیسکو (ISR G2 به بعد ) برای این که بتوانند در زمینه سیستم‌های تلفنی فعالیت کنند به لایسنس UC احتیاج دارند . بنابراین قبل از تهیه تجهیزات حتما برای براورد هزینه در سایت رسمی سیسکو در مورد روتر خود جست و جو کنید .

معرفی PVDM

نحوه جا زدن PVDM

آشنایی با انواع نسل های مختلف PVDM :

برای این که کارت PVDM مناسب را برای روتر خود تهیه کنید باید بدانید که کارت‌های PVDM دارای نسل‌های مختلفی هستند که عبارت است از :

  • PVDM 2 : برای روتر‌های سری ISR
  • PVDM 3 : برای روتر‌های سری ISR G2
  • PVDM 4 : برای روتر‌های جدید‌تر سیسکو مثل سری ۴۰۰۰

از طرفی کارت‌های PVDM ظرفیت‌های مختلفی نیز دارند که عبارت است از : برای PVDM نسل ۲ : ۸ – ۱۶ – ۳۲ – ۶۴ و برای PVDM نسل ۳ : ۱۶ – ۳۲ – ۶۴ – ۱۲۸ – ۱۹۲ – ۲۵۶ که در نامگذاری آن‌ها در ابتدا عدد نسل و سپس ظرفیت آن‌ها آورده می‌شود . مثلا PVDM 2 – 16 یا PVDM 3 – 256

اما منظور از ظرفیت PVDMها چیست ؟ عدد ظرفیت یا عدد دوم در نامگذاری PVDM نشان دهنده تعداد تماس‌هایی است که این کارت PVDM با کدک G711 می‌تواند به صورت همزمان پشتیبانی کند . همانطور که در مقاله ” کدک‌های صوتی ” گفته شد ، کدک G711 کدکی بدون فشرده‌سازی و با کیفیت بالا می‌باشد که به پهنای باند نسبتا بیشتری احتیاج دارد و اگر شما بخواهید در سناریوی خود به هر دلیلی از کدک‌های فشرده کننده مانند ILBC استفاده کنید راه اندازی ویپ باید بدانید که این کدک‌ها منابع بیشتری از PVDM شما مصرف می‌کنند . مثلا اگر در سناریو شما قرار است به دلیل استفاده از لینک WAN برای برقراری تماس صوتی ، از کدک‌هایی مانند ILBC استفاده کنید که به دلیل فشرده‌سازی پهنای باند کمتری احتیاج دارند ، باید ظرفیت کارت PVDM خود را بالا‌تر تهیه کنید . محاسبه PVDM لازم برای کدک‌های مختلف در سایت رسمی Cisco امکانپذیر می‌باشد .

اما چند سوال ساده که اطلاعت زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد :

  1. شما گفتید که DSP ها وظیفه پردازش تماس ، نمونه‌گیری ، فشرده سازی و … را به عهده دارند ، پس با این احتساب زمانی که تماس از روتر من خارج نشده و صرفا تلفن‌های داخلی متصل شده به روتر بخواهند با یکدیگر صحبت کنند تبدیل صوتی صورت نگرفته و به PVDM احتیاج ندارم درست است ؟ بله کاملا درست است .
  2. روتر ISR من سوخت و یک روتر ISR G2 خریداری کردم ، آیا می‌توانم PVDM نسل دو روتر قبلی را به روتر‌ نسل ISR G2 متصل کنم ؟ بله ، این کار توسط PVDM Adapterها امکانپذیر می‌باشد .
  3. آیا امکان دارد PVDMهای ۲ سالم مانده از روتر ISR خود را به کمک PVDM Adapter به صورت همزمان با PVDM نسل ۳ روی روتر ISR G2 قرار دهم ؟ خیر ، روی یک بورد تمامی PVDMها باید از یک نسل باشند در غیر این صورت درست کار نمی‌کنند .

 

  • hasan ali
  • ۰
  • ۰

سلام . با قسمتی دیگر از مجموعه مقالات آموزش راه اندازی و پیاده سازی VOIP با سیستم تلفنی ایزابل در خدمت شما عزیزان هستیم . در این پیاده سازی VOIP قسمت ار مجموعه مقالات آموزشی Figika می‌خواهیم پس از معرفی ، به بررسی تنظیمات بخش اطلاعیه‌ها یا Announcements در ایزابل بپردازیم ، با ما همراه باشید .

ANNOUNCEMENTS در ایزابل

همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم مهم‌ترین راه برقراری ارتباط یا تعامل مرکز تلفن VOIP با کاربران سازمان از طریق اعلان‌ها یا اطلاعیه‌های صوتی می‌باشد ، به همین دلیل یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید پس از نصب و پیاده سازی VOIP انجام دهیم ، تنظیم اعلان‌ها می‌باشد ، که در مرکز تلفن ایزابل برای این موضوع به بخش Announcements در تنظیمات PBX Configuration مراجعه می‌کنیم . به کمک این بخش می‌توانیم اعلان‌های مختلفی را برای تعامل مرکز تلفن سازمان با کاربران ایجاد کرده و تنظیمات مورد نیاز برای سناریوی مورد نظرمان را اعمال کنیم .

برای درک بهتر این موضوع بهتر است نگاهی به تنظیمات Announcements در Issabel بیاندازیم ، بنابراین به بخش PBX Configuration در زیر منوی PBX رفته و روی Announcements کلیک می‌کنیم . حال برای ایجاد یک اعلان جدید کافیست روی Add Announcements کلیک کرده تا تنظیمات مربوطه نمایش داده شود .

Announcements در ایزابل

Announcements در Issabel

در ادامه به بررسی فیلد‌های موجود در این بخش خواهیم پرداخت :

  • Description : در این فیلد می‌توانید برای منظم بودن و یا یاد‌آوری موضوعی خاص یک توضیح برای این اطلاعیه وارد کنید .
  • Recording : در این بخش باید صدای ضبط شده‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید . ( در قسمت قبلی سری مقالات آموزش راه اندازی VOIP با ایزابل ، نحوه استفاده از بخش ضبط صدا در Issabel را مورد بررسی قرار دادیم . )
  • Repeat : در این فیلد باید تعداد پیاده سازی ویپ دفعاتی که می‌خواهید این پیام تکرار شود را وارد نمایید .
  • Allow skip : با فعال کردن این بخش می‌توانید به کاربران اجازه دهید تا با فشردن یک کلیک این پیغام را رد کنند .
  • Return to IVR : یکی از مواردی که می‌توانید در آن از اعلان‌ها استفاده کنید تلفن گویا یا IVR می‌باشد . در صورتی که این گزینه را فعال کنید اگر کاربر از یک منوی تلفن گویا یا IVR به سمت این Announcement هدایت شده باشد پس از پایان اعلان مجدد به منوی IVR باز می‌گردد .
  • Destination after playback : در این فیلد می‌توانید مقصدی را تعیین کنید تا کاربران شما پس از شنیدن این اطلاعیه به آن مقصد هدایت شوند ، این مقصد می‌تواند یک داخلی ، صف ، IVR و یا حتی قطع کردن تماس نیز باشد .

پس از این که فیلد‌های مورد نظر خود را کامل کردید کافیست روی Submit کلیک کرده و سپس برای اعمال تنظیمات روی Apply Config کلیک کنید . حال که اطلاعیه مورد نظر خود را ساختید می‌توانید از آن در هر بخش از مرکز تلفن مانند IVR ، صف‌ها و … استفاده کنید که در مقالات بعدی هر یک از این موارد را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد . در صورتی که در مورد نحوه تنظیم Announcement در ایزابل سوال یا ابهامی دارید می‌توانید از طریق فیلد دیدگاه‌ها با کارشناسان Figika در ارتباط باشید .

 

  • hasan ali