فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

۸ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آشنایی با نحوه ساخت ترانک در سیستم تلفنی FREEPBX

سلام . با یکی دیگر از مجموعه مقالات آموزش راه اندازی ویپ با FreePBX در خدمت شما عزیزان هستیم . در این قسمت از مجموعه مقالات آموزشی Figika می‌خواهیم با انواع ترانک در FreePBX آشنا شده و برخی از تنظیمات آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم ، پس با ما همراه باشید .

TRUNK در FREEPBX

قبل از معرفی انواع و بررسی تنظیمات Trunk در FreePBX بهتر است با مفهوم Trunk آشنا شویم و دلیل استفاده از آن را مطرح کنیم . به طور خلاصه و ساده می‌توان گفت برای این که ما بتوانیم ارتباط سیستم تلفنی خود با نقاط دیگر مانند مراکز تلفنی دیگر ، گیتوی‌ها و … را برقرار کنیم باید از Trunk استفاده کنیم . حال بسته به سناریوی مورد نظرمان و تجهیزاتی که در اختیار داریم باید نوع ترانک مورد نظرمان را انتخاب نموده و تنظیم کنیم .

انواع ترانک در مرکز تلفن FREEPBX :

در ادامه مقاله می‌خواهیم ۳ پروتکل پرکاربرد که می‌توانید از آن‌ها در FreePBX استفاده کنید را معرفی و بررسی نماییم . این سه پروتکل عبارت است از پروتکل SIP ، IAX ، DAHDI .

قبل از این که نحوه تنظیم و کاربرد هر یک را مورد بررسی قرار دهیم بهتر است بدانید که یکی از مهم‌ترین انواع ترانک که در بیشتر مواقع برای برقراری ارتباط پیاده سازی VOIP از آن استفاده می‌کنیم ترانک با پروتکل SIP می‌باشد و از آنجا‌یی که روند ساخت ترانک از یک الگویی خاص پیروی می‌کند در ادامه مقاله تنها نحوه تنظیم این نوع ترانک را مورد بررسی قرار می‌دهیم .

ترانک نوع SIP در FreePBX :

همانطور که گفته شد این نوع ترانک یکی از پرکاربرد‌ترین انواع ترانک در FreePBX می‌باشد که بسیاری از مراکز تلفنی و Voice Gatewayها آن را پشتیبانی می‌کنند . برای ایجاد این نوع Trunk در FreePBX باید پس از ورود به پنل تحت وب مرکز تلفن خود به بخش Connectivity و سپس Trunks مراجعه نمایید و با زدن Add Trunk و انتخاب SIP وارد صفحه تنظیمات این نوع از ترانک‌ها شوید .

ترانک در FREEPBX

فیلد‌هایی که در این بخش مشاهده می‌کنید عبارت است از :

General Tab : 

  • Trunk Name : یک نام برای توضیح ترانک خود انتخاب کنید .
  • Hide CAllerID : می‌توانید مقدار CallerID را در تماس‌هایی که از این ترانک خارج می‌شوند مخفی کنید .
  • Outbound CAllerID : می‌توانید یک کالرآی‌أی خاص برای تماس‌های خروجی خود انتخاب کنید .
  • Maximum Channels : در این فیلد بیشترین تعداد تماس روی این ترانک را تعیین می‌کنید .
  • Continue If Busy : اگر این گزینه را فعال کنید در صورت مشغول بودن این ترانک تماس به ترانک بعدی هدایت می‌شود .
  • Disable Trunk : با این گزینه می‌توانید Trunk غیرفعال کنید .

SIP Settings Tab :

  • Trunk Name : نام اصلی ترانک را وارد کنید .
  • Peer Details : در این فیلد باید پارامتر‌های مورد نظر را برای برقراری ارتباط با طرف مقابلتان وارد کنید . برخی از این پایامتر‌‎ها عبارت است : IP طرف مقابل ، پورت ، اطلاعات تایید هویت ، تنظیمات DTMF و … . برای ساخت یک ترانک سیپ ساده وارد کردن عبارات ذیل کافی می‌باشد .

host= طرف مقابل IP

type=friend

dtmfmode=RFC2833

insecure=very

qualify=yes

ترانک در سیستم تلفنی FREEPBX

ترانک نوع IAX در FreePBX :

همانطور که در مقالات قبلی نیز گفته شد پروتکل IAX پروتکل بومی استریسک می‌باشد که کاربرد بسیار کمتری نسبت به ترانک نوع SIP دارد . به یاد راه اندازی VOIP داشته باشید که اطلاعاتی که باید در بخش Peer Detail این پروتکل وارد کنید با تنظیمات نوع SIP یکسان می‌باشد .

ترانک نوع DAHDI در FreePBX :

همانطور که در جلسات قبلی نیز مطرح شد از این پروتکل برای برقراری ارتباط با سخت‌افزار‌ها استفاده می‌شود ، بنابراین در صورتی که از تجهیزات سخت‌افزاری روی مرکز تلفن خود استفاده می‌کنید باید از این نوع ترانک در FreePBX استفاده کنید . نحوه استفاده از این نوع ترانک برای برقراری ارتباط با سخت‌افزار‌ها را در جلسات بعدی آموزش راه اندازی ویپ با مرکز تلفن FreePBX مورد بررسی قرار خواهیم داد .

مطالب مرتبط با این مقاله آموزشی نیز در همینجا به پایان می‌رسد . در صورتی که در مورد مطالب مطرح شده ابهام یا سوالی داشتید و یا در زمان پیاده سازی ترانک در FreePBX با مشکلی رو به رو شدید می‌توانید از طریق فیلد دیدگاه‌های این مقاله با کارشناسان وبسایت Figika در ارتباط باشید .

 

  • hasan ali
  • ۰
  • ۰

سلام . با پنجمین قسمت از سری مقالات آموزش راه اندازی و پیاده سازی VOIP در خدمت شما عزیزان هستیم . در این قسمت از سری مقالات آموزشی مرکز تلفن ایزابل می‌خواهیم به بررسی یکی از مهم‌ترین تنظیمات لازم برای راه اندازی VOIP ، یعنی تنظیم مسیر ورودی در ایزابل بپردازیم . با ما همراه باشید .

آشنایی با نحوه تنظیم مسیر ورودی در ایزابل :

برای این که بتوانیم تماس‌هایی که از نقاط مختلف به سمت سیستم تلفنی ویپ ما ارسال می‌شود را پس از دریافت به نقاط مورد نظر خودمان هدایت کنیم باید مسیر ورودی یا Inbound Route را به درستی روی مرکز تلفن ایزابل خود تنظیم کنیم . برای این راه اندازی VOIP کار می‌بایست در قدم اول وارد پنل تنظیمات تحت وب مرکز تلفن Issabel شویم و سپس در قدم بعدی روی PBX Configuration در زیر مجموعه PBX کلیک کنیم تا تنظیمات مرتبط با مرکز تلفنی ایزابل نمایش داده شود .

در قدم بعدی باید در صفحه‌ی باز شده روی Inbound Route کلیک کرده و با زدن Add Incoming Route وارد مراحل ساخت یک مسیر ورودی در ایزابل شویم .

تنظیم مسیر ورودی در ایزابل

نحوه تنظیم مسیر ورودی در ایزابل

در این بخش می‌توانید تنظیمات مختلفی را بر روی Inbound Route مورد نظر خود اعمال کنید که ما در این مقاله آموزشی فقط به فیلد‌های مهم و کاربردی این بخش از تنظیمات می‌پردازیم .

Description : در این فیلد می‌توانید یک توضیح برای این مسیر ورودی خود وارد کنید .

DID Number : در این فیلد می‌توانید مقدار DID مورد نظر خود را وارد کنید . ( خطوط دیجیتال و SIP Trunk به صورت پیشفرض اصالاعات DID یا شماره گرفته شده (شماره‌ای که تماس گیرنده شماره گیری کرده) را برای ما ارسال می‌کنند . ما به کمک این پارامتر ، زمانی که چند خط مختلف داریم می‌توانیم تماس‌های ورودی از هر یک از این خط‌ها را تفکیک کنیم . مثلا هنگام راه اندازی ویپ یک سازمان می‌توانیم تنظیمات را طور اعمال کنیم تا هر پیاده سازی VOIP زمان که تماس از SIP Trunk با شماره ۱۲۳۴۵ وارد شد به مقصد X و هر زمان که تماس از SIP Trunk با شماره ۵۴۳۲۱ وارد شد تماس به سمت Y هدایت شود . )

نکته : خطوط آنالوگ اطلاعات شماره گرفته شده را برای ما ارسال نمی‌کنند ولی ما می‌توانیم میزان پارامتر DID را از طریق Gateway سازمان خود ، روی خط‌های مورد نظرمان تنظیم کنیم .

CallerID Number : به کمک این فیلد می‌توانیم تماس را متناسب با Caller ID تماس گیرنده تفکیک کنیم . یعنی هر زمان که آقای X زنگ زد تماس به Y و هر زمان که خانم Z زنگ زد تماس به H هدایت شود .

Music On Hold : در این قسمت می‌توانیم موزیک انتظار را برای تماس‌های وارد شده از این مسیر تنظیم کنیم .

Call Recording : به کمک این فیلد می‌توانیم مکالمات برقرار شده از طریق این مسیر ورودی در ایزابل را ضبط کنیم .

Set Destination : در این فیلد باید مقصد تماس‌های وارد شده را تعیین کنیم . مثلا تماس به Extension یا داخلی ۵۰۰ هدایت شود .

مسیر ورودی در ایزابل

پس از تنظیم پارامتر‌های یاد شده می‌بایست تنظیمات را با زدن Submit و سپس Apply Config ذخیره نمایید .

نکته : در صورتی که در مراحل تنظیم Inbound Route در Issabel دو فیلد DID و CID را وارد نکنیم یعنی تمامی تماس‌ها باید از این مسیر هدایت شوند .

مطالب مرتبط با نحوه ساخت مسیر ورودی خدمات VOIP در ایزابل در همینجا به پایان می‌رسد . در صورت وجود هرگونه ابهام می‌توانید از طریق فیلد دیدگاه‌ها با کارشناسان گروه فیجیکا در ارتباط باشید .

 

  • hasan ali
  • ۰
  • ۰

سلام . با یکی دیگر از مجموعه مقالات آموزش راه اندازی مرکز تلفن VOIP با ایزابل در خدمت شما عزیزان هستیم . همانطور که از عنوان مقاله پیداست در این قسمت از مجموعه مقالات آموزشی ایزابل می‌خواهیم به بررسی نحوه تنظیم مسیر خروجی یا Outbound Route بپردازیم . با ما همراه باشید .

تنظیم مسیر خروجی در ISSABEL

برای این که بتوانیم تماس‌های خود را به نقاطی خارج از مرکز تلفن خود هدایت کنیم باید از outbound route ها یا مسیر‌های خروجی استفاده کنیم . به کمک تنظیمات این بخش می‌توانیم تماس‌های مورد نظر خود را به سمت مراکز تلفنی دیگر ، گیتوی‌ها و …. ارسال کنیم .

نکته مهمی که درباره‌ی مسیر‌های خروجی راه اندازی ویپ باید بدانید این است که هنگامی که فردی با استفاده از تلفن خود شماره‌ای را شماره گیری می‌کند ، در قدم اول مرکز تلفن تمامی کد‌های عملیاتی و تلفن‌های داخلی را مورد بررسی قرار داده تا تماس را با آن‌ها Match کند . در صورتی که این جست و جو نتیجه‌ای نداشته باشد ، مرکز تلفن ایزابل تلاش می‌کند تا تماس را با مسیر‌هایی که در بخش outbound route ایجاد کرده‌ایم Match کند و تماس را به سمت بیرون ارسال کند .

نحوه تنظیم مسیر خروجی در ایزابل

مانند دیگر سناریو‌هایی که در مجموعه مقالات راه اندازی ویپ با ایزابل مورد بررسی قرار داده‌ایم در قدم اول باید وارد پنل تحت وب مرکز تلفن ایزابل خود شوید و سپس مانند تصویر ذیل از بخش PBX Configuration گزینه outbound route را انتخاب کنیم تا صفحه تنظیمات مربوط به مسیر خروجی در ایزابل برای شما نمایش داده شود .

 

در صفحه باز شده می‌توانی تمامی مسیر‌هایی که قبلا ایجاد کرده‌اید را مشاهده کنید . برای ایجاد یک مسیر خروجی جدید باید روی add route کلیک کرده تا فیلد‌ها مرتبط با ساخت آن نمایش داده شود . در ادامه مانند مقالات آموزشی دیگر به بررسی فیلد‌های مهم و کاربردی این تنظیمات خواهیم پرداخت .

 

  • route name : در این فیلد باید یک نام برای مسیر خروجی خود وارد کنیم .
  • prepend : مقداری که در این فیلد وارد می‌کنید به شماره‌ای که کاربر شماره گیری کرده است اضافه شده و سپس تماس به سمت مقصد مورد نظر شما ارسال می‌شود .
  • prefix : اگر شماره گرفته شده با الگوی ما Match شود ، مقداری که در این فیلد وارد می‌کنید از شماره‌ای که کاربر شماره گیری کرده است حذف شده و سپس تماس به سمت مقصدی که شما تعیین می‌کنید ارسال می‌شود .
  • match pattern : در این بخش می‌توانید یک الگو برای Match کردن شماره‌ها وارد کنید . برای ساخت الگو باید از کاراکترهای ذیل استفاده کنید : 
    – X : این مقدار به معنای هر عدد در بازه‌ی صفر تا ۹ می‌باشد . 
    – Z : این مقدار به معنای هر عدد در بازه‌ی یک تا ۹ می‌باشد .
    – N : این مقدار به معنای هر عدد در بازه‌ی ۲ نا ۹ می‌باشد .
    – . : نقطه به معنای هر عددی به هر تعدادی می‌باشد .
    – [ ] : به کمک براکت می‌توانید بازه‌ی اعداد را تعیین کنید مثلا اگر این پارامتر را به شکل [۵-۱۲۳] نوشته شده باشد شامل اعداد ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ خواهد بود .
  • caller id : در این بخش می‌توانید مسیر خروجی را برای کاربران خاص در دسترس قرار دهید .
  • Trunk Sequence for Matched Routes : در این بخش راه اندازی VOIP باید ترانکی را که قبلا ایجاد نموده‌اید را انتخاب کنید تا تماس پس از بررسی و اعمال تغییرات به سمت آن ارسال شود .

نکته : تنها نکته‌ای که باید در مورد مسیر‌های خروجی بدانید این است که مسیر‌های خروجی به ترتیب مورد بررسی قرار گرفته و تماس به سمت اولین مسیر خروجی که Match شود ارسال می‌شود . این ترتیب در صفحه اصلی بخش تماس خروجی در ایزابل قابل تغییر می‌باشد .

پس از اعماب تنظیمات فوق کافیست با زدن submit و سپس apply config تنظیمات را ذخیره کنید .

مطالب مرتبط با این بلاگ آموزش راه اندازی VOIP با ایزابل نیز در همین نقطه به پایان می‌رسد . در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام می‌توانید از طریق فیلد دیدگاه‌ها با کارشناسان گروه فیجیکا در ارتباط باشید .

  • hasan ali
  • ۰
  • ۰

سلام به تمامی دوستان و علاقه‌مندان به شبکه و مراکز تلفنی VOIP ، با قسمت دوم از مجموعه مقالات آموزش راه اندازی VOIP سیسکو در خدمت شما عزیزان راه اندازی ویپ خواهیم بود . همانطور که در قسمت قبلی مقالات ویپ سیسکو گفته شد ، در این قسمت از مجموعه بلاگ آموزشی Figika می‌خواهیم به بررسی مفهوم کدک صوتی بپردازیم و پاسخی کامل برای سوال Codec صوتی چیست ؟ ارائه کنیم . با ما همراه باشید .

آشنایی با کدک های صوتی :

در قسمت قبلی مقالات در مورد برخی از مفاهیم اولیه برای ورود به دنیای جذاب VOIP صحبت کردیم ، اگر به خاطر داشته باشید یکی از این مفاهیم اولیه ، کدک صوتی بود ، که گفتیم به فرایند تبدیل موج آنالوگ به سیگنال دیجیتال کدک صوتی گفته می‌شود .

حال می‌خواهیم این موضوع را بیشتر بشکافیم و با انواع کدک‌ها آشنا شویم . هنگامی که شما با استفاده از تلفن با یکی از همکارانتان تماس می‌گیرید ، سیستم تلفن باید در اولین قدم موج‌های دریافتی از صدای شما را دریافت کرده و سپس آن‌ها را به bitهای ۰ و ۱ تبدیل کند تا بتواند برای طرف مقابل خود ارسال کند .

قبل از این که بحث را به طور تخصصی ادامه بدهیم این دو نکته را به یاد داشته باشید :

  1. گوش انسان می‌تواند فرکانس بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز را بشنود .
  2. صدای انسان بین ۲۰۰ تا ۹۰۰۰ هرتز می‌باشد .

حال که نکات فوق را می‌دانید به سراغ نظریه‌ی دکتر نایکوئیست می‌رویم ، بر اساس نظریه‌ی دکتر Nyquist که در آن فرکانس ۳۰۰ تا ۴۰۰۰ هرتز را به سمتی انتقال داده و در سمت گیرنده باز‌سازی می‌کند ، اگر از بلند‌ترین فرکانسی که می‌خواهیم به ‌‌سمت دیگر ارسال می‌کنیم ، دو بار در هر ثانیه نمونه‌گیری کنیم ( نمونه‌‌های یک بایتی ) ، می‌توانیم صدای مورد نظر را در سمت گیرنده ایجاد کنیم . به عبارتی برای این صدا در Figika فرکانس ۳۰۰ تا ۴۰۰۰ هرتز را به سمتی بفرستیم باید از بلند‌ترین فرکانس صدا ( ۴۰۰۰ هرتز ) دو بار در ثاتیه نمونه‌برداری کنیم (۴۰۰۰*۲ برابر است با ۸۰۰۰ نمونه در ثانیه ) تا به کمک آن‌ها صدا را در سمت دیگر ایجاد کنیم .

همانطور که گفته شد هر نمونه ۱ بایت می‌باشد ، بنابراین برای این که با این یک بایت بتوانیم دو بازه‌ی مثبت و منفی فرکانس مورد نظر را نشان دهیم ، باید تعداد اعداد قابل نوشتن در آن را به دو بخش مثبت و منفی تقسیم کنیم . ( هر بایت ، ۸ بیت می‌باشد . با هشت بیت می‌توان از ۰ تا ۲۵۵ را نشان داد . بنابراین نمودار ما از ۱۲۷- تا ۱۲۷+ علامت‌گذاری می‌شود . ) نمودار حاصل از نمونه‌برداری یا محدوده‌ی Quantization به شکل ذیل خواهد بود . ( به این مرحله از تبدیل موج آنالوگ عملیات Quantization گفته می‌شود . )

حال همانطور که گفتیم که باید ۸۰۰۰ بار در ثانیه از سیگنال صوت مورد نظر نمونه‌برداری کنیم و آن را در یک بایت بنویسیم . بنابراین می‌توان گفت برای انتقال صوت به یک کانال با پهنای باند ۶۴Kbps احتیاج داریم . ( هر بایت برابر است با ۸ بیت . ۸bit*8000 برابر است با ۶۴۰۰۰bitps یا ۶۴Kbps )

حال که با این فرایند تبدیل موج آشنا شدید باید بدانید که به تمام این مراحل یا روندی که طی کردیم کدک صوتی گفته می‌شود . هر کدک صوتی بسته به کیفیت ، میزان پهنای باند ، میزان فشرده‌سازی و … مراحل مختلفی را طی می‌کند . مراحلی که در بالا مطالعه کردید همگی فرایند کدک G711 a law می‌باشد . در جدول ذیل می‌توانید لیستی از کدک‌های پرکاربرد همراه با میزان پهنای باند و نمره‌ی MOS ( نمره‌ای که به میزان کیفیت صدای انتقالی داده می‌شود . ) را مشاهده کنید .

همانطور که مشاهده می‌کنید کدک‌های مختلف کیفیت صدا و پهنای باند مختلفی دارند ، بعضی از آن‌ها به خاطر سیستم فشرده‌سازی که دارند ، از پهنای باند کمتری استفاده می‌کنند و کیفیت صدای پایین‌تری نیز دارند . برخی دیگر که کیفیت صدای راه اندازی VOIP بسیار مناسبی دارند ( مانند G722 که به کدک HD نیز معروف است . ) پهنای باند زیادی مصرف می‌کنند . بنابراین شما به عنوان یک مدیر سیستم‌های تلفنی یا مدیر شبکه باید بسته به سناریوی خود Codec مناسب برای سیستم تلفنی خود را انتخاب کنید . مثلا اگر قرار است تماس شما برای برقراری ارتباط شعبات ار یک لینک WAN محدود عبور کند باید از کدکی با پهنای باند کم استفاده کنید و اگر قرار است تماس شما صرفا داخل سازمان یا روش شبکه LAN برقرار شود می‌توانید از کدک‌های HD نیز استفاده کنید . البته باید توجه داشته باشید که تمامی تجهیزاتی که در سناریوی خود استفاده می‌کنید باید کدک مورد نظر شما را پشتیبانی کنند .

مطالب مرتبط با قسمت دوم آموزش راه اندازی VOIP سیسکو در همین نقطه به پایان می‌رسد ، در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام در مورد مطالب فوق می‌توانید از طریق فیلد دیگاه‌ها با کارشناسان Figika در ارتباط باشید .

 

  • hasan ali
  • ۰
  • ۰

سلام . با قسمت چهارم از مجموعه بلاگ آموزش راه اندازی VOIP با مرکز تلفن FreePBX در خدمت شما عزیزان هستیم . در این قسمت از سری مقالات آموزشی Figika می‌خواهیم به بررسی نحوه تعریف تلفن گویا یا IVR در FreePBX بپردازیم ، با ما همراه باشید .

ساخت تلفن گویا در FREEPBX :

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که تقریبا می‌توان گفت در اکثر سناریو‌های سیستم تلفنی VOIP مورد استفاده قرار می‌گیرد ، سیستم IVR یا تلفن گویا می‌باشد . این قابلیت سیستمی را فراهم می‌کند تا مشتریان سازمان پس از تماس با شرکت به یک منشی تلفنی خودکار متصل شده و با انتخاب عدد مورد نظر از بین منوی صوتی خوانده شده به بخش مورد نظر خود در سازمان متصل شوند .

طبیعتا برای این که بتوانیم این قابلیت را پیاده‌سازی کنیم باید فایل‌های صوتی مورد نظر خود را از قبل آماده کرده و روی سیستم تلفنی خود قرار دهیم . برای انجام این کار کافیست در پنل تحت وب مرکز تلفن به بخش Admin و سپس System Recording مراجعه کنید و یک Record جدید اضافه کنید . ( برای ایجاد یک Record جدید کافیست یک نام انتخاب کرده و فایل خود را با زدن Browse آپلود کنید . )

نکته : فایلی که آپلود می‌کنید باید در فرمت Wav ، PCM Encoding ، ۱۶bit ، ۸۰۰۰Hz ، Mono باشد . ( می‌توانید فایل ضبط شده‌ی خود را  راه اندازی ویپ به سادگی با نرم‌افزار AVS Audio Converter به فرمت ذکر شده تبدیل کنید . )

پس از این که فایل صوتی خود را روی سیستم تلفنی آپلود کردی برای تنظیم IVR در FreePBX باید به بخش IVR در زیرمنوی Application مراجعه کرده و با زدن Add IVR یک تلفن گویای جدید ایجاد کنید . در ادامه به بررسی فیلد‌های ضروری و کاربردی تنظیم این قابلیت خواهیم پرداخت .

تلفن گویا در FreePBX

  • IVR Name : یک نام برای منشی تلفنی خود انتخاب کنید .
  • Announcement : صدایی که می‌خواهید پس از پاسخگویی پخش شود را انتخاب کنید .
  • Enable Direct Dial : با فعال‌سازی این فیلد ، فرد تماس‌گیرنده می‌تواند شماره داخلی شخص مورد نظرش را به صورت مستقیم شماره‌گیری کند .
  • Time Out : سیستم تلفنی چه قدر صبر کند تا فرد تماس‌گیرنده شماره‌ای را انتخاب کند؟
  • Alert Info : می‌توانید برای این IVR یک زنگ خاص تعیین کنید .
  • Invalid Retries : تعداد دفعاتی که فرد می‌تواند اشتباه شماره‌گیری کند .
  • Invalid Retries Recording : اگر فرد اشتباه شماره‌گیری کرد چه پیغامی پخش شود ؟
  • Invalid Recording : اگر فرد چند بار شماره اشتباهی را انتخاب کرد چه پیامی پخش شود ؟
  • Invalid Destination : اگر فرد شماره اشتباهی را وارد کرد به کجا هدایت شود ؟
  • Timeout Retries : فرد چه قدر زمان دارد تا شماره وارد کند ؟
  • Timeout Retries Recording : اگر فرد شماره‌ای نگرفت چه پیامی پخش شود ؟
  • Timeout Recording : در صورت Timeout شدن چه پیامی پخش شود ؟
  • Timeout Destination : اگر فرد هیچ شماره‌ای نگرفت به کجا هدایت شود ؟

و اما ساخت منو برای تماس‌گیرندگان ، برای انجام این پیاده سازی VOIP کار کافیست در بخش IVR Entries لیست مورد نظر خود را وارد کنید . فیلد اول یا Digits Pressed همان شماره‌ای است که فرد تماس‌گیرنده انتخاب می‌کند و فیلد دوم یا Destination مقصدی است که به آن‌ جا هدایت می‌شود . این مقصد می‌تواند داخلی افراد ، ترانک‌ها ، IVRهای دیگر ، صدا‌های آپلود شده و … باشد .

منشی تلفنی در FreePBX

مطالب مرتبط با مقاله آموزشی ساخت IVR در FreePBX در همین نقطه به پایان می‌رسد . در قسمت بعدی مجموعه بلاگ آموزش راه اندازی ویپ با سیستم تلفنی FreePBX به یکی دیگر از مباحث جذاب دنیای VOIP خواهیم پرداخت .

 

  • hasan ali
  • ۰
  • ۰

آموزش نصب FREEPBX

سلام . با اولین قسمت از مجموعه مقالات آموزش راه اندازی VOIP با مرکز تلفنی FreePBX در خدمت شما عزیزان هستیم . همانطور که از عنوان مقاله پیداست در این قسمت از مجموعه بلاگ آموزش ویپ می‌خواهیم نحوه نصب مرکز تلفن FreePBX را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم . با ما همراه باشید .

مراحل راه اندازی اولیه و نصب مرکز تلفن FREEPBX :

در قدم اول باید فایل مورد نیاز برای نصب مرکز تلفن FreePBX را دانلود کنید . برای دانلود آخرین نسخه این سیستم تلفنی می‌توانید به این لینک مراجعه کنید .

در قدم دوم باید فایل نصب را در اختیار سیستم مورد نظر خود قرار دهید . اگر از نرم‌افزار‌های مجازی سازی مانند VMware استفاده می‌کنید کافیست فایل ISO دانلود شده را به صورت مستقیم به نرم‌افزار معرفی کرده و مراحل نصب را آغاز کنید . اما اگر می‌خواهید مرکز تلفن را روی یک سیستم مستقل نصب کنید باید فایل را به صورت Bootable از طریق DVD و یا USB در اختیار سیستم مورد نظر خود قرار دهید .

و اما مراحل نصب مرکز تلفن FreePBX ، پس از روشن شدن سیستم و بوت شدن باید مراحل ذیل را برای نصب FreePBX طی کنید .

نکته : بهتر است جهت فعالسازی و راه‌اندازی درست مرکز تلفن اتصال راه اندازی VOIP سیستم مورد نظر با اینترنت را برقرار کنید .

در اولین مرحله پس از روشن کردن سیستم با صفحه ذیل رو به رو خواهید شد . در این مرحله از شما خواسته می‌شود تا ورژن مورد نیاز خود برای نصب مرکز تلفن را انتخاب کنید که معمولا بالا‌ترین ورژن را انتخاب می‌کنیم . بنابر‌این در بالا‌ترین ورژن ، عبارت Full Install را انتخاب می‌کنیم . ( دیگر گزینه‌هایی که برای شروع مراحل نصب مشاهده می‌کنید مربوط به پارتیشن‌بندی و RAID می‌باشد که برای تنظیم آن‌ها باید با مباحث Storage آشنایی داشته باشید که در این مورد در مقاله‌ی آموزشی دیگری صحبت خواهیم کرد . )

مراحل نصب FreePBX

در این قسمت از مراحل نصب باید تنظیمات کارت شبکه را انجام دهیم بنابراین متناسب با زیرساخت شبکه خود این بخش از مراحل نصب FreePBX را به دقت تنظیم کنید . ( معمولا برای بهبود عملکرد سیستم و جلوگیری از مشکلات احتمالی تنظیم IP را به صورت Manual انجام می‌دهیم . )

 

چگونگی نصب FreePBX

در قدم بعدی باید منطقه زمانی خود را انتخاب کنیم . پیشنهاد می‌شود که برای جلوگیری از مشکلات احتمالی و عملکرد درست سیستم برای ارائه Figika گزارشات و … منطقه زمانی مرکز تلفن را به درستی تنظیم کنید .

 

آشنایی با مراحل نصب FreePBX

در مرحله بعدی از شما خواسته می‌شود یک رمز عبور برای کاربر Root انتخاب کنید . ( این کاربر بالا‌ترین سطح دسترسی در مرکز تلفن شما را خواهد داشت بنابراین از یک پسورد قوی استفاده کنید . )

 

آموزش نصب و راه اندازی FreePBX

پس از طی کردن مراحل فوق ، نصب FreePBX آغاز می‌شود .

 

راه اندازی FreePBX

نصب و راه اندازی FreePBX

پس از اتمام مراحل نصب و ریستارت سیستم باید با صفحه ذیل رو به رو شوید . نمایش صفحه زیر به این معناست که نصب FreePBX به درستی به اتمام رسیده و شما با موفقیت مراحل راه اندازی این مرکز تلفن پرطرفدار را پشت سر گذاشته‌اید .

 

آموزش نصب FreePBX

حال برای اتصال به پنل تحت وب مرکز تلفن خود باید IP سیستم تلفنی را داخل مرورگر کامپیوتر خود وارد کنید تا مراحل فعالسازی مرکز تلفن FreePBX برای شما نمایش داده شود . برای فعالسازی این مرکز تلفن کافیست به تمامی سوالاتی که از شما پرسیده می‌شود پاسخ دهید . این سوال‌ها شامل اطلاعاتی مانند : ایمیل ، اطلاعات ارتباطی و … خواهد بود .

مطالب مرتبط با مقاله آموزش نصب FreePBX در همینجا به پایان می‌رسد . در قسمت‌های بعدی مجموعه مقالات آموزش راه اندازی VOIP با FreePBX به نحوه تنظیم راه اندازی ویپ و فعالسازی قابلیت‌های جذاب این مرکز تلفن خواهیم پرداخت . در صورتی که در مورد هر یک از مطالب مطرح شده در این مقاله آموزشی ابهام یا مشکلی داشتید ، می‌توانید از طریق فیلد دیدگاه‌ها با کارشناسان گروه Figika در ارتباط باشید .

 

  • hasan ali
  • ۰
  • ۰

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

  • hasan ali
  • ۰
  • ۰

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

  • hasan ali